Sveriges mest använda system för personlig assistans
Aiai är Sveriges mest använda verksamhetssystem för personlig assistans. Nästan hälften av alla assistansberättigade personer i Sverige administrerar idag sin assistans i Aiai,
Det är ett användarvänligt, komplett system, med schemaläggning, tidrapportering, ärendehantering, personakter, lönehantering och alla andra funktioner som behövs för den som arbetar med assistans. Det är också mer än 20 år gammalt, och utvecklingen av nya funktioner tar allt längre tid och innebär allt större utmaningar.
Att ersätta något som har så många användare som Aiai kräver förstås både eftertanke och fingertoppskänsla.
Allt som är viktigt för dagens Aiai-användare kommer att finnas även i den nya versionen. Funktioner, genvägar, möjlighet till personlig anpassning med mera. De stora skillnaderna är att systemet kommer att upplevas modernare, mer intuitivt och dessutom trevligare och roligare att arbeta med. Vad en modern användare förväntar sig idag, helt enkelt.
Kerstin Lundgren är chef för affärsområde assistans på Allevi och ansvarig för utvecklingen av nya Aiai. Vi har ställt några frågor till henne som rör projektet och hennes del i arbetet.
Ni utvecklar ett nytt Aiai. Kan du berätta varför?
– Det korta, enkla svaret är att våra kunder förväntar sig en innovationstakt som nuvarande system inte ger möjlighet till. Det befintliga Aiai fungerar bra för många kunder som är nöjda med nuvarande system, men vi har också kunder som efterfrågar funktioner och möjligheter att arbeta på andra sätt i systemet, vilket vår nuvarande arkitektur inte ger utrymme för.
– Aiai var långt före sin tid när det lanserades för 21 år sedan. Att kunna planera sin assistans digitalt, det var något helt nytt och väldigt ovanligt. Att vi var så tidigt ute gjorde att väldigt många valde Aiai. Idag har vi alla storlekar och former av assistansanordnare i kundlistan; alltifrån egna arbetsgivare till kommuner till kooperativ och andra bolagsformer vilka anordnar assistans för hundratals personer. Aiai behöver fungera för alla dessa användartyper och behov även i framtiden.
– En vanlig användare av ett system har också förändrats jättemycket. Den tekniska utvecklingen går fort vilket medför att vi som användare gradvis också ändrar våra förväntningar på hur ett system ska fungera. När du använde en dator eller någon annan typ av digitalt system för 10, 15 eller 20 år sedan så hade du andra förväntningar på det än du har idag. Hur vi interagerar med digitala system nu jämfört med då är väldigt annorlunda. Idag är vi snabbare, mera kompetenta men också mera ”bekväma” än förr.
– Aiai har varit pionjären, men de omvälvande förändringar som skett i såväl assistansbranschen som i användarbeteenden har varit utmanande för oss att hänga med. Så att vi pensionerar gamla Aiai nu, efter 20 år är inget konstigt, snarare naturligt.