Att bygga ett bättre system för omsorg

Aiai har funnits i 20 år och är Sveriges mest använda system för assistansanordnare. Nu jobbar vårt team bakom Aiai stenhårt för att ge våra användare en ny version i slutet av 2024. Nya Aiai kommer att bli modernt, mer intuitivt och erbjuda en bättre användarupplevelse.

Publicerad

Aiai har funnits i 20 år. Det är välkänt, populärt och har halva assistansmarknaden, men nu har det gjort sitt. Det är dags att låta Aiai gå i pension och ersätta det med något nytt. Utvecklingen av ett nytt system påbörjades hösten 2023 och lanseringen av nya Aiai kommer att ske i slutet av 2024.

Kerstin Lundgren, affärsområdeschef för Aiai

“Allt som är viktigt för dagens Aiai-användare kommer att finnas i den nya versionen. Systemet kommer att upplevas modernt, intuitivt och roligare att arbeta med.”

Kerstin Lundgren

Sveriges mest använda system för personlig assistans

Aiai är Sveriges mest använda verksamhetssystem för personlig assistans. Nästan hälften av alla assistansberättigade personer i Sverige administrerar idag sin assistans i Aiai, 

Det är ett användarvänligt, komplett system, med schemaläggning, tidrapportering, ärendehantering, personakter, lönehantering och alla andra funktioner som behövs för den som arbetar med assistans. Det är också mer än 20 år gammalt, och utvecklingen av nya funktioner tar allt längre tid och innebär allt större utmaningar. 

Att ersätta något som har så många användare som Aiai kräver förstås både eftertanke och fingertoppskänsla. 

Allt som är viktigt för dagens Aiai-användare kommer att finnas även i den nya versionen. Funktioner, genvägar, möjlighet till personlig anpassning med mera. De stora skillnaderna är att systemet kommer att upplevas modernare, mer intuitivt och dessutom trevligare och roligare att arbeta med. Vad en modern användare förväntar sig idag, helt enkelt.

Kerstin Lundgren är chef för affärsområde assistans på Allevi och ansvarig för utvecklingen av nya Aiai. Vi har ställt några frågor till henne som rör projektet och hennes del i arbetet.

Ni utvecklar ett nytt Aiai. Kan du berätta varför?

– Det korta, enkla svaret är att våra kunder förväntar sig en innovationstakt som nuvarande system inte ger möjlighet till. Det befintliga Aiai fungerar bra för många kunder som är nöjda med nuvarande system, men vi har också kunder som efterfrågar funktioner och möjligheter att arbeta på andra sätt i systemet, vilket vår nuvarande arkitektur inte ger utrymme för.

– Aiai var långt före sin tid när det lanserades för 21 år sedan. Att kunna planera sin assistans digitalt, det var något helt nytt och väldigt ovanligt. Att vi var så tidigt ute gjorde att väldigt många valde Aiai. Idag har vi alla storlekar och former av assistansanordnare i kundlistan; alltifrån  egna arbetsgivare till kommuner till kooperativ och andra bolagsformer vilka anordnar assistans för hundratals personer. Aiai behöver fungera för alla dessa användartyper och behov även i framtiden.  

– En vanlig användare av ett system har också förändrats jättemycket. Den tekniska utvecklingen går fort vilket medför att vi som användare gradvis också ändrar våra förväntningar på hur ett system ska fungera. När du använde en dator eller någon annan typ av digitalt system för 10, 15 eller 20 år sedan så hade du andra förväntningar på det än du har idag. Hur vi interagerar med digitala system nu jämfört med då är väldigt annorlunda. Idag är vi snabbare, mera kompetenta men också mera ”bekväma” än förr. 

– Aiai har varit pionjären, men de omvälvande förändringar som skett i såväl assistansbranschen som i användarbeteenden har varit utmanande för oss att hänga med. Så att vi pensionerar gamla Aiai nu, efter 20 år är inget konstigt, snarare naturligt.

Kerstin Lundgren med teamet bakom Aiai

Om Aiai från början utvecklades med enskilda brukare i fokus, för vem utvecklas nya Aiai?

– Vi har ett stort spann av användare med olika behov och erfarenhet, och målsättningen är att utveckla för alla dessa. Här har vi en av fördelarna med modern teknik. Vi kan utveckla för olika användargrupper utan att behöva kompromissa med funktionen och användarvänligheten. Spenderar du halva arbetsdagen med Aiai så önskar du andra saker av systemet än om du är inne i det en gång i veckan. 

– Många av våra kunder har många användare och behöver kunna aggregera och hantera stora mängder data på ett effektivt och smidigt sätt. Samtidigt så har vi många små kunder, enskilda anordnare eller anordnare med enbart en eller ett par brukare. Är man inne och arbetar i Aiai en gång i veckan så vill man inte ha ett för avancerat system. Det ska vara enkelt att förstå och hantera, det är jätteviktigt. 

Fakta Aiai 

Aiai är förkortning för Administrativ Interaktiv Assistans över Internet och är ledande systemstöd för administrationen av personlig assistans i Sverige med majoriteten av assistansanordnarna som kunder.

Aiai utvecklades 2003 av Erik Ljungberg. Erik, som själv hade assistans på grund av en muskelsjukdom, använde sin egen kunskap och erfarenhet för att forma Aiai till det systemstöd det är idag.

Aiai: Från enkelt administrativt verktyg till användarvänligt och utvecklingsbart system

Aiai är förkortning för Administrativ Interaktiv Assistans över Internet. Idag är väldigt mycket av det vi gör i vardagen interaktivt via internet. Men så var det inte när Aiai lanserades för 2003. Aiai var marknadens första digitala verksamhetssystem för personlig assistans. 

För att ge lite perspektiv så lanserades Aiai före både Youtube och Facebook och flera år innan den första Iphonen dök upp. Med risk för att bli överdrivet tekniska för ett ögonblick så är Aiai skrivet i programspråket PHP, ett språk som har funnits länge och är populärt bland många men som idag inte är det bästa att bygga komplexa system med. Nya Aiai skrivs istället i C#.NET (uttalas c sharp dot net), vilket ger mycket bättre möjligheter att utveckla för framtiden.

Den som från början tog initiativet till Aiai var Erik Ljungberg, som själv hade assistans på grund av en muskelsjukdom. Han var drivande i utvecklingsarbetet och jobbade bland annat tillsammans med Christian Sjöström, som idag är senior utvecklare på Allevi.

– Jag lärde känna Erik 2006 då jag började arbeta med Aiai. Från början var det ett enkelt administrativt verktyg, i första hand tänkt för personer som Erik och familjer som ville sköta sin egen assistans. De tidiga funktionerna var schema, tidrapportering och så småningom en lönemodul. Runt 2008 byggde vi vidare på den första enkla grunden, så att assistansföretag också skulle kunna använda Aiai. Tanken från början var aldrig att det skulle bli så här stort men vi lyckades skapa en populär produkt som många ville använda. På senare år har utvecklingsarbetet blivit lite bromsat av att det har varit svårt att skala upp från den grund vi en gång byggde.

Vad ser du kommer att bli den största skillnaden mellan gamla och nya Aiai?

– Ur mitt perspektiv, som lutar mer åt det tekniska, så bygger vi ett mer robust system som är enklare att underhålla och utveckla. Det blir också enklare att hitta kompetenta människor som kan jobba vidare med systemet och fortsätta bidra till utvecklingen av Aiai. Det blir mer framtidssäkert. Samtidigt, med facit i hand, ser jag att vi nu har lyckats bygga det som vi kanske alltid skulle ha velat bygga det. 

Säg hej till nya Aiai!

Läs mer