Det lilla och personliga assistansbolaget – Molnet Personlig Assistans

För 7 år sedan när AnnChristin Billberg, även kallad Anki, jobbade som bedrägeriutredare på bank fick hon en förfrågan av sin närmsta vän Mikael Olsson (Micke) att börja jobba på hans nystartade assistansbolag. Micke startade assistansbolaget Molnet Personlig Assistans för att hjälpa sin mamma som var sjuk i en muskelsjukdom. När Micke äntligen fått tillstånd att bedriva assistans hade hans mamma dessvärre redan gått bort.

– Jag kände Mickes mamma och jag hann jobba lite extra som assistent åt henne och jag är glad att jag fick vara med och bidra med det innan hon gick bort, säger Anki.

– När jag fick frågan att börja jobba med Micke tvekade jag inte en sekund att tacka ja trots att jag inte hade så mycket erfarenhet av assistansbranschen. Jag visste att Micke gjorde detta av helt rätt anledningar och den resan ville jag vara med på, fortsätter Anki.

Anki har inte ångrat sitt val och sedan starten 2015 har hon utvecklats inom flera olika roller i bolaget. I början var hennes roll mestadels administrativ och idag är hon kund och personalansvarig.

– Jag är så otroligt glad att jag fick den här chansen av Micke. Inte trodde väl jag att jag skulle bli chef och ansvara för så här många medarbetare och kunder. Jag älskar verkligen mitt jobb, säger en entusiastisk Anki.

Det är kontakten med människor och möjligheten att hjälpa till och finnas där på riktigt som Anki tycker är det bästa med arbetet inom assistansen.

– Jag finns till för våra kunder och assistenter inte bara som en chef och anordnare, jag vill även finnas till privat och det gör det lilla extra, beskriver Anki.

Och det lilla extra gör verkligen Anki då hon hjälper assistenter att flytta, vara hundvakt, renovera badrum, övningsköra, hon finns där som stöd vid jobbiga familjesituationer och bjuder hem till middagsbjudningar.

– Det är såklart viktigt att inte favorisera någon men för mig är skiljelinjen mellan privat och arbete inte särskilt viktigt och det är där jag får min drivkraft vilket gör att jag utför ett bra jobb. Utan den drivkraften skulle jag inte orka med allt det tuffa som faktiskt är en del av det här arbetet, beskriver Anki.

Molnet Personlig Assistans

För Molnet har det blivit en del tuffa uppdrag då många assistansberättigade med ALS vänt sig till dem.

– Vi har fått många kunder med diagnos ALS som behövt hjälp med nyansökan, dels för att vi har erfarenhet av den komplexa situation som det innebär för alla inblandade hos någon med en progredierande sjukdom men vi har även fått en del kunder för att andra bolag tackat nej just p.g.a deras diagnos, förklarar Anki.

– Tyvärr är verkligheten sådan, att vissa bolag väljer att tacka nej till bl.a ALS-kunder då de vet att de kan bli komplexa och ibland kortvariga uppdrag, fortsätter Anki.

För Micke och Anki på Molnet är det inte ett alternativ att tacka nej till svåra uppdrag.

– Vi ser det som ett väldigt stort förtroende som vi fått av kunden och vill då tillsammans göra det bästa för att tiden vi får tillsammans ska bli så fin som möjligt, säger Anki.

Molnet har medvetet valt att vara det lilla bolaget och kommer inte ta in fler kunder än 20 st åt gången. Detta just för att de ska kunna ta emot lite svårare uppdrag och samtidigt kunna behålla den personliga relationen med både kunder och assistenter.

– Skulle vi ta in fler kunder behöver vi anställa fler administratörer och kundansvariga och det vill vi inte, vi vill vara det lilla och mer personliga bolaget, säger Anki.

Trogna Aiai-kunder sedan starten

Molnet började använda Aiai rätt omgående vid starten 2015.

– Micke visste vad han ville få ut av ett systemstöd och han hade redan innan vi körde igång bestämt sig för att vi skulle testa Aiai och vi har inte blivit besvikna på dessa 7 år som trogna Aiai-kunder, säger Anki.

Det viktigaste delarna i Aiai tycker Anki och Micke är de digitala avtalen, rapporterna och att både assistenter och administratörer kan godkänna tidrapporter via BankID.

– Med Aiai spar vi tid och tid är en bristvara i dagens samhälle. Genom att ha ett tidseffektivt stödsystem för hantering av kund- & personuppgifter, schemaläggning och alla de tjänster Aiai erbjuder, kan vi fokusera på det som är allra viktigast, kunderna och vår personal, förklarar Anki.

– Jag kan tillägga att assistenter och arbetsledare som jobbat hos andra assistansanordnare där de haft andra system för schemaläggning, har blivit positivt överraskade av Aiais webbgränssnitt. Det är det tydliga schemat, enkelheten att godkänna tidrapporter, slippa pappersavtal genom att de kan godkänna avtalen med Bank-ID och framför allt möjligheten att se kontaktuppgifter till sina kollegor som personalen uppskattar mest, avslutar Anki.

Anki Billberg och Mikael Olsson

Dela:

Fler nyheter:

Meny