Full fart på Furuboda Assistans

En mil strax söder om Åhus i Kristianstads kommun ligger Furuboda Assistans. Mellan frodiga åkrar och böljande hav sticker hela tretton hus upp bland tallskogen. Här huserar inte bara Furuboda Assistans utan även Furuboda Folkhögskola och dess internat. Anläggningen är tillgänglighetscertifierad och har både simhall, idrottshall och gott om plats för utomhusaktiviteter. Furuboda Assistans har anor långt bak på 1960-talet.

Publicerad

Närhet, förtroende och respekt är ledord inom Furuboda Assistans. Men att vara transparenta och bjuda in till gemenskap är minst lika viktigt för assistansbolaget.

En mil strax söder om Åhus i Kristianstads kommun ligger Furuboda Assistans. Mellan frodiga åkrar och böljande hav sticker hela tretton hus upp bland tallskogen. Här huserar inte bara Furuboda Assistans utan även Furuboda Folkhögskola och dess internat. Anläggningen är tillgänglighetscertifierad och har både simhall, idrottshall och gott om plats för utomhusaktiviteter. Furuboda Assistans har anor långt bak på 1960-talet.

– Egentligen startade Furuboda som en kursgård och blev med tiden en Folkhögskola. Furuboda Assistans AB startade först 2005, förklarar Cecilia Schack som är enhetschef inom assistansbolaget.

Furuboda Assistans har idag cirka 500 anställda och drygt 60 assistansberättigade runt om i södra Sverige. Kunderna är alltid välkomna till anläggningen  i Yngsjö för att ta några simtag i den tempererade bassängen, träffa vänner eller äta lunch. Här anordnas  även sommarläger med bland annat musik och målarverkstad

– Vi bjuder in till sommar- och julfest för alla våra kunder och anställda. Då brukar musikeleverna på folkhögskolan spela för oss och vi i ledningen bjuder upp till show. Det är viktigt att vi bjuder på oss själva och inte är stel kontorspersonal, berättar Malin Persson, även hon enhetschef inom Furuboda Assistans.

En viktig del i assistansbolagets verksamhet är att långsiktigt hjälpa kunderna. Det kan handla om att hjälpa till i kontakten med kommunen eller med ansökningar av olika slag. Bland annat kan kunderna ansöka om medel från en Feriefond där delar av bolagets överskott sätts in.

– Vi erbjuder kunderna en unik insyn i verksamheten. Genom transparent redovisning får kunderna se faktiska siffror och får därmed förståelse för vår verksamhet. Tack vare Feriefonden kan de även ta del av överskottet, säger Monica Lundqvist som arbetar med lön och personalfrågor.

Personkemin går före allt

Förutom den vackra anläggningen i Yngsjö och verksamhetens transparens, finns det fler saker som utmärker Furuboda som assistansanordnare. I motsättning till branschen i stort har Furuboda Assistans förhållandevis låg omsättning av personal. En bidragande faktor tror de själva är närheten till kunderna och personalen, både geografiskt och på det personliga planet.

– Vi på Furuboda vill vara tillgängliga för våra kunder och assistenter. De kan ringa oss dygnet runt och vi är kontinuerligt ute och träffar kunder. Alla befinner sig inom en radie av tio mil från sina enhetschefer. Vilket på landsbygden ändå är nära, berättar Cecilia Schack.

– Det är såklart lättare att rekrytera i städerna men vi kan erbjuda assistenterna jobb där de bor vilket är vår stora fördel som arbetsgivare. Därtill har vi ett gott rykte med en stabil personalstyrka och stabila kunder, tillägger Malin.

Att vara assistent kan vara en utmaning på många sätt. På Furuboda sätter man personkemi och livserfarenhet framför allt och att vara utbildad inom vård är meriterande men inget krav.

– Kunderna är delaktiga i rekryteringsprocessen i största möjliga mån. Det kan variera oerhört vad de önskar hos en assistent. Några vill ha en assistent som lyssnar på hårdrock när andra söker mer kunskaper inom sjukvård eller matlagning. Vi måste alltid sätta kunden i centrum, förklarar Cecilia

Ljusglimtar i en orolig tid

Tillsammans har trion lång erfarenhet av assistansbranschen men de är oroade när de blickar framåt. Omprövningar och minskade beslut skapar stor oro hos både kunder och anställda och allt för många oseriösa anordnare lyfts fram i media. Men det finns ljusglimtar. Att bedriva assistans har underlättats bland annat tack vare IT.

– Innan Aiai använde vi papper och penna till administrationen. Nu är det mycket lättare att ha kontroll såklart. Allt som rör redovisningen mot Försäkringskassan fungerar klockrent. Men vi ser också potential och möjligheter med systemet, berättar Monica.

Avslutningsvis frågar Aiai Magasinet vad som är det absolut viktigaste när det gäller att bedriva assistans. Svaret är enkelt:

– Se alltid till den lilla människan, det är grunden i allt, avslutar Malin.

Läs mer