Möt UX-teamet bakom Nya Aiai! Det är de som ser till att nya Aiai blir användarvänligt, logiskt och lättanvänt. Helt enkelt så att hela upplevelsen av nya Aiai blir så bra som möjligt.
Publicerad
Möt UX-teamet bakom Nya Aiai! Det är de som ser till att nya Aiai blir användarvänligt, logiskt och lättanvänt. Helt enkelt så att hela upplevelsen av nya Aiai blir så bra som möjligt.
Publicerad
Sara Ekholm och André Amorim, UX-designers på Allevi, arbetar med att skapa en intuitiv och användarvänlig upplevelse i nya Aiai. Genom nära dialog med kunder och användare säkerställer de att systemet blir logiskt och lättanvänt, skräddarsytt för att möta specifika behov och förbättra arbetsflöden.
Sara Ekholm, UX-designer för Aiai
Sara Ekholm och André Amorim är UX-designers, vilket betyder att de arbetar med användarupplevelsen i digitala miljöer. Precis som i den fysiska världen så behöver digitala verktyg och system utformas och struktureras så att användarna intuitivt förstår hur de ska användas. Här berättar Sara om UX-arbetet med nya Aiai.
Kan du beskriva vad du och André gör i projektet?
Vårt huvudfokus är användarvänligheten, att ta ansvar för att upplevelsen av nya Aiai blir så bra som möjligt. Bland annat ser vi till att systemet blir schematiskt och logiskt, att alla funktioner finns på platser som känns naturliga och är enkla att nå.
En viktig del av vårt jobb är behovsanalysen. Vi intervjuar kunder och användare för att förstå vad de behöver och önskar sig. Under arbetets gång visar vi dem hur långt vi har kommit. Går det åt rätt håll med Aiai nu? Sådant vill vi få deras feedback på. Vi har också en nära och bra dialog med Marie, Pelle och Åsa här på Allevi som jobbar mycket med Aiais kunder. De är väldigt väl insatta i vad kunderna önskar sig och behöver. Hur de arbetar med Aiai.
Vad ställer ni för frågor till kunderna?
Vi börjar med enkla, grundläggande frågor för att försöka få en bild av hur de använder systemet. Det kan till exempel vara: hur skapar du ett schema för medarbetare, eller din medarbetargrupp för den här brukaren? Svaren vi får är ofta väldigt uttömmande. Vi får reda på hur de använder olika funktioner och vilka vägar och sätt de tar till för att vara effektiva.
Designen utvecklar vi sedan för att göra moment och uppgifter mer processtyrda. Idag kan det till exempel krävas ganska många klick för att göra vissa arbetsuppgifter, särskilt för de användare som inte använder Aiai så mycket. Det här är inget nytt för någon på Allevi. Vi vet att Aiai är väldigt bra på mycket och att det är omtyckt, men vi är också väl medvetna om bristerna. Nya Aiai kommer att bli enklare och mer logiskt för alla. De användare som har mer administrativa roller kommer att få ett väldigt mycket effektivare och mer lättanvänt verktyg. Och de som bara är inne i systemet någon gång i veckan kommer att få bättre vägledning och mer hjälp av systemet att förstå vad de ska göra.