Nya Aiai på turné

Under maj släpptes nyheten om att ett nytt Aiai ska lanseras under senare delen av 2024. Vi har haft både webbinarier och frukostseminarier där syftet är att förse våra kunder med så mycket information och transparens som möjligt kring processen.

Publicerad

I början av maj släpptes den spännande nyheten om att det välrenommerade systemet Aiai skulle nylanseras. Aiai, som skapades 2003 av Erik Ljungberg*, är Sveriges mest använda system för assistansanordnare och välkänt för sin användarvänlighet och enkelhet. Systemets plattform har dock sina utmaningar och för att kunna möta marknadens behov har affärsområdeschefen Kerstin Lundgren, tillsammans med sitt team, fattat beslutet att bygga ett nytt Aiai. 

I slutet av 2024 kommer den första versionen av det nya systemet, anpassat för den moderna assistansanordnaren, att lanseras.

– Vårt främsta uppdrag är att erbjuda en produkt som inte bara tar itu med aktuella utmaningar utan också har förutsättningar att under lång tid framöver vidareutvecklas för att möta kundens framtida behov. Detta och mycket mer kommer vi kunna säkerställa med Nya Aiai, säger Kerstin. Med den nya versionen av Aiai kommer användarna att få en ännu mer effektiv och användarvänlig plattform. Skräddarsydd för att möta de specifika behoven inom assistansbranschen. 

Marknadsteamet Pelle, Marie, Kerstin & Åsa

Nya Aiai ute på turné 

Nyheten om ett nytt Aiai har mottagits väl av våra kunder och många är nyfikna på funktionerna i den nya versionen. Därför har vi tagit tillfället i akt att bjuda in till frukostseminarier där våra kunder får möta Nya Aiai och ställa frågor till affärsområdeschef Kerstin. 

Första seminariet går av stapeln i Stockholm den 15 maj. Ett 30-tal nyfikna och engagerade kunder och användare har samlats i en fullsatt konferenslokal på Olof Palmes Gata 11. Kerstin, tillsammans med marknadsteamet Åsa Holmström, Pelle Fridman och Marie Kringberg, hälsar alla välkomna och sedan blir det äntligen dags för premiärvisning av Nya Aiai

Att bygga ett nytt system innebär många viktiga beslut gällande funktioner och hur de svarar mot användarnas behov. För att försäkra sig om att rätt beslut fattas har utvecklingsteamet haft ett nära samarbete med våra kunder som tacksamt nog delat med sig av sin värdefulla kunskap om branschen och det dagliga arbetet.

Frukostseminarium i Stockholm

Demodags! 

Under seminariet är det en positiv och nyfiken känsla bland deltagarna och engagemanget är högt. Marknadsteamet, med Kerstin i spetsen, får många frågor om systemet och dess nya funktioner in i detalj. Det faktum att det nya systemet är anpassningsbart och skalbart väcker ett stort gillande hos deltagarna och att den nya plattformen fokuserar på hög användarvänlighet. Att systemet kan användas av det verktyg man har till hands, dvs smartphone, dator eller surfplatta, är också något som uppskattas, framför allt appen för smartphone för assistenter som är på språng. 

Seminarierna, tillsammans med såväl genomförda som kommande webbinarier, är del av lanseringen av Nya Aiai, där syftet är att förse våra kunder med så mycket information och transparens som möjligt kring utvecklingsplan och progress för projektet, men också att inhämta kunskap och inspiration från våra kunder. Vi vill gärna höra vad våra kunder tycker och tänker för att fånga upp behov och önskemål. 

Efter sommaren kommer du som kund att kunna få tillgång till en testmiljö för Nya Aiai där du kan klicka runt och börja bekanta dig med det nya systemet. För intresse av en testmiljö kontaktar du din kundansvarig, alternativt fyller i formuläret nedan. 

Kerstin visar nya Aiais demo

Vad säger våra kunder då? 

Assistans i Balans har använt Aiai som systemstöd i sin verksamhet sedan starten 2010 och är en av våra äldsta kunder. Carita Lundberg är på plats i Stockholm tillsammans med kollegan Johan Bramstång för att ta del av den första presentationen av nya Aiai. Hon är en av de kunder som har varit del av fokusgruppen för nya Aiai vid starten av projektet.  Intresset för affärsutveckling är stort då hon är systemvetare och ekonom i grunden och verksamhetsansvarig för företaget, och för henne är ett fungerande systemstöd nödvändigt för att avlasta från administration och kunna ge tid till assistans. Assistans i Balans är ett värdestyrt företag och lägger stor vikt vid att assistansen skall vara prioriterad och att i största möjliga mån ge brukarna ett så självständigt liv som det går. 

Assistans i Balans har länge haft Aiai som systemstöd och enligt Carita hade verksamheten aldrig kunnat fungera så smidigt som den gör utan Aiai då företaget har 600 anställda och 90 uppdragsgivare. 

– Ett önskemål hade varit ett system som innehåller allt, säger Carita. Nya Aiai är på väg och vi ser stora möjligheter och fördelar med det som händer. Bland annat att kunna ta ut rapporter och möjligheter att analysera kommer att hjälpa oss mycket i vår verksamhet, detta ser vi fram emot mycket, avslutar hon. 

Assistans i Balans 

Startades 2010 av Carita Lundberg, Jessica Molin och Folke Regen
600 anställda
90 uppdragsgivare
Vision är att frigöra livskraft. Tillsammans gör vi skillnad. 

Carita Lundberg, Assistans i Balans

*Erik Ljungberg var initiativtagare till Aiai och utvecklade tjänsten 2003 i nära samarbete med assistans­bolag, assistans­användare och assistenter. Han hade själv assistans på grund av en muskel­sjukdom och hans kunskap och erfarenhet har varit avgörande för utformningen av Aiai. 

Vill du prova nya Aiais testmiljö?

Fyll i formuläret så tar vi kontakt med dig!


Läs mer