Shamsen kontoret

Vi bytte tillbaka till Aiai – Shamsen berättar om sin erfarenhet

Idag ska studsmattan levereras och alla på huvudkontoret i Djurås, strax utanför Borlänge, är engagerade i den nya leksaken.

– Vi vill att vårt kontor ska vara en samlingsplats och hit är alla välkomna. Nu under Corona har det varit särskilt viktigt att satsa på aktiviteter utomhus så därför bygger vi upp en stor lekplats utanför kontoret, berättar Caroline Lindby som är administratör på Shamsen.

Caroline Lindby, Ingela Sikström och Rose-Marie Lindgren på kontorets nya lekplats.
Caroline Lindby, Ingela Sikström och Rose-Marie Lindgren på kontorets nya lekplats.

Och att huvudkontoret ser mer ut som ett bostadshus än ett kontoret till ett framgångsrikt bolag är avsiktligt. Nagla Negm El Din som grundade Shamsen ville att huset skulle vara inbjudande och välkomnande för alla. Så huset byggdes efter dessa premisser och välkomnar nu personal, kunder och grannar med sin idylliska röda fasad och vita knutar.

– Varje morgon äter vi frukost tillsammans här på kontoret och de som vill får vara med, vi är som en stor familj, beskriver Caroline.

Shamsen är välkänt i trakten och ger jobb till många med sina 180 anställda.  Kunderna är utspridda över hela landet och på marknadsföring lägger Shamsen inte så mycket energi då kunder och personal själva kontaktar bolaget för uppdrag. Alla känner till Nagla i trakten då hon har hjälpt många genom åren.

– Det inte alltid är så lönsamt för oss, det är inte det viktiga utan det är att hjälpa till och visa omtanke som styr Nagla och det är väldigt fint att få jobba på ett sådant bolag, säger Ingela Sikström som jobbar med administrationen på Shamsen.

Ta tillbaka Aiai nu!

Caroline berättar om när hon började på Shamsen för 9 år sedan. Då sköttes allt kring schemaläggning och tidrapportering manuellt. När bolaget började växa tog de in Aiai som verksamhetssystem.

– Allt blev väldigt mycket enklare och effektivare med Aiai, mitt jobb blev mycket lättare, beskriver Caroline.

Efter några år med Aiai beslutade Shamsen att testa ett annat verksamhetssystem och Caroline var inte nöjd med beslutet.

– När jag kom tillbaka efter mammaledigheten tjatade jag så alla nästan blev trötta på mig, jag ville få tillbaka Aiai, beskriver Caroline.

Ingela som var nyanställd vid denna tidpunkt hade inte jobbat i Aiai tidigare och var mer skeptisk till att byta system.

– Jag frågade Caroline vad som var så mycket bättre med Aiai och hon förklarade att Aiai är mycket enklare för assistenter, inte så mycket klick och lättare för oss som jobbar med administrationen, berättar Ingela.

Efter några trevliga samtal och genomgångar med Niklas Bergström fick tillslut Caroline sin vilja igenom och Shamsen bytte tillbaka till Aiai i april 2021.

– Nu när vi har börjat tycker jag att Aiai uppfyller det Caroline lovade. Om jag har några problem får jag direkt svar från kundsupporten, dom har verkligen varit toppen. Vi hör av oss kring mycket och de är alltid lika trevliga, förklarar Ingela.

Även assistenterna är väldigt nöjda med bytet. Även om det var lite motstånd från vissa till en början.

– En del var motsträviga när vi skulle byta men sen när de väl kom i in Aiai tyckte de att det var lätt. Det blev en del telefonsamtal vid övergången men nu är alla med på banan, beskriver Ingela.

Ingela och Carolines tips till dem som funderar på att byta system är:

Våga prova! Testa att byta, det är inte så svårt och om det känns fel går det alltid att byta igen, det viktigaste är att er vardag blir enklare.

Nu när Shamsen har provat två olika systemstöd för personlig assistans vet de vad de vill få ut av systemet.

– Det är viktigt för oss att systemet vi använder är användarvänligt och ger oss full koll över verksamheten. Det får vi med Aiai och det krävs inte så mycket klick utan vi får snabbt en överblick, beskriver Caroline.

Ingela och Carolines 4 bästa funktioner:

  • Tidrapporteringen – När assistenter signerar så signerar de allt, det tycker vi är extra bra.
  • Sjuklistor med underlag för sjuklönfakturering – denna funktion spar mycket tid för oss.
  • Schema och grundschemat – Dessa är så enkla och smidiga och i grundschemat jobbar vi mycket.
  • Aiai Personal – Registrering av registerutdrag är väldigt bra då vi får en tydligt överblick. Att skicka in FK3066 direkt härifrån är ju toppen och vi kan enkelt få en bild över vilka som är skickade.

– Vi är glada att vara tillbaka hos Aiai igen och vi ser fram emot ett långt samarbete, avslutar Caroline.

Dela:

Fler nyheter:

Meny